top of page

(English below)

​

Muza de la Luz (de/hun/det)

Muza de la Luz valgte artistnavnetet sitt da de begynte å danse burlesk. Det betyr "lysets muse" på spansk, og det ble valgt fordi det er det de ønsker å være og gjøre i sin kreative praksis som kunstner. For Muza er det også en viktig erkjennelse av at det ikke kan være noe lys uten mørke. På den tiden da de valgte navnet, var det ikke mange burlesk-artister som brukte spanske navn, og Muza ønsket å hylle sin cubansk-amerikanske arv. Muza har over ti års erfaring som sexarbeider og bruker denne erfaringen i sin performancekunst. De ønsker å bidra til å avmystifisere sexarbeid som et fenomen i samfunnet vårt. Samtalen vår dreide seg om forholdet mellom deres kunstneriske univers og sexarbeid, og om hvordan disse praksisene kontinuerlig overlapper og informerer hverandre. Muza påpekte også at uten sexarbeid ville deres kunstneriske arbeid ikke vært mulig påden samme måten siden de har finansiert mye av kunsten og utdannelsen sin fra USA med å gjøre sexarbeid. Som Muza påpekte i vår samtale, er det en kobling mellom kunstverdenen og sexarbeid som går langt tilbake i historien. Ikke bare har kunstnere, skuespillere og musikere til enhver tid finansiert karrieren med sexarbeid, men sexarbeidere har også vært musene og modellene til kunstnere gjennom hele den vestlige kunsthistorien.

​

Muza kom til Norge fra Indianapolis, Indiana for å ta en mastergrad ved Norges Teaterhøgskole. I skrivende stund har den norske regjeringen foretatt store budsjettkutt til kunst og utdanning nasjonalt og skolen står i fare for å bli fullstendig stengt ned.

 

Disse bildene ble tatt noen dager før Muza hadde sin siste MA-prosjektforestilling i Emanuel Vigeland-mausoleet. Med tittelen "disentanglements" var det en konseptuell eksorcisme og et økoseksuelt blodrituale. Under forestillingen fikk de stukket to store kroker inn i huden på ryggen og festet en lang kappe dekket av blomster og to kroker gjennomboret i underarmene, festet til tau med ranker og bæresteiner. I tillegg 3 blomstrede nåler i huden pannen for å fullføre en blomsterkrone, som deretter ble fjernet for å resultere i at blod rant nedover ansiktet. Dette kan høres ekstremt ut, men forestillingen var veldig vakker,  nesten religiøs og jeg kan ikke snakke for resten av publikum, men for meg selv fremkalte det paradoksalt nok en følelse av ro. Ved å bruke sin egen kropp og tilstedeværelse på denne måten tar Muza for seg mye mer enn seksualitet, det har å gjøre med å ta eierskap over sin kropp. For Muza er dette et av de mest antikapitalistiske kunstneriske grepene man kan gjøre. Og ved å la folk være vitne til dette, håper Muza på å bidra til en form for frigjøring for publikum, så vel som for dem selv./

​

​

​Muza de la Luz (they/she/it)

Muza de la Luz chose their stage name when starting dancing burlesque. It means 'muse of light' in Spanish, and chosen because that is what they want to be and do in their creative practice as an artist. For Muza it is also an important recognition that there can be no light without darkness. At the time when they chose the name, not many burlesque artists used Spanish names and Muza wanted to give homage to their Cuban-American heritage. Muza has over a decade of experience as a sex worker and uses this experience in the industry in their performance art to contribute to demystifying sex work as a phenomenon in our society. Our conversation revolved around the relationship between their artistic universe and sex work, and on how these practices continunally overlap and inform each other. Muza also pointed out that without sex work, their artistic work would not have been possible in the same way since they have financed much of their art and education from the United States with sex work. As Muza pointed out in our conversation, there is a link between the art world and the world of sex work that goes far back in history. Not only have artists, actors and musicians at all times financed their careers with sex work, but sex workers have also been the muses and the models of artists throughout western art history.

 

Muza came to Norway from Indianapolis, Indiana to take a master's degree at the Norwegian Theatre Academy. At the time of this writing, the Norwegian government has made large budget cuts to arts and education nationally and the academy is under threat of being closed completely.

 

These photos were taken a few days before Muza had their final MA project performance in the Emanuel Vigeland Mausoleum. Titled “disentanglements” it was a conceptual exorcism and ecosexual blood ritual. During the performance, they had two large hooks pierced into the skin on their back and attached a long cape covered in flowers and two hooks pierced in the forearms, attached to ropes with vine and carrying stones. A final 3 flowered needles in the forehead to complete a floral crown, which were then removed to result in bloodletting. This might sound extreme, but the performance was very serene, almost religious and I can not speak for the rest of the audience, but for myself it paradoxically invoked a sense of calm. By using their own body and presence in this way, Muza deals with much more than sexuality, it has to do with taking ownership over their body. For Muza, this is one of the most anti-capitalist artistic moves one can possibly do. And by letting people witness this, Muza hopes to contribute to a form of liberation for the audience, as well as themself.

 

2024-05-20-0031_edited.jpg
2024-05-20-0038_edited_edited.jpg
2024-05-20-0039_edited.jpg
2024-05-20-0041_edited.jpg
bottom of page